Porady dla rodziców. Technika ?Czytanie na raty?

 

  1. Bogdanowicz w opracowaniu Recepty na dobre czytanie i pisanie proponuje rodzicom przydatną technikę ?Czytanie na raty? (codziennie 20 minut):

Dziecko młodsze                                                                                                                                               1.Dziecko czyta na głos (zależnie od możliwości od jednej do kilku linijek tekstu).

2. Dziecko czyta razem z dorosłym na głos, przy czym dorosły nieco ciszej (dwa razy więcej tekstu niż w pkt. 1).

3. Dorosły czyta dziecku na głos (2-3 razy więcej tekstu niż w pkt 1).

4. Dziecko czyta samo po cichu (cztery razy więcej tekstu niż w pkt 1).

     Powtórka całego cyklu (pkt 1-4).                                                                                                                   5.Na zakończenie ? wspólne streszczenie całości.

 

Uczeń starszy                                                                                                                                             1. Dziecko czyta na głos (zależnie od możliwości: od pół do całej strony).                                                    2. Dorosły czyta dziecku na głos (trzy razy więcej tekstu niż w pkt.1).                                                         3. Dziecko czyta samo po cichu (cztery razy więcej tekstu niż w pkt 1).

    Powtórzenie całego cyklu (pkt 1-3).                                                                                                        4. Streszczenie przeczytanego tekstu : ustne w formie opowiadania lub pisemne w formie planu bądź wypracowania.                                                                                                                              5. Podsumowanie przeczytanego rozdziału ? streszczenie rozdziału i dyskusja nad wybranymi problemami.

 

 Bibliografia:

  1. Bogdanowicz ? Uczeń z dysleksją w szkole. Wyd. Operon Gdynia 2005.

 

                                                                                        E. Cichawa-Kaczmarczyk